1. srpna 2011

Trojčlenka

Trojčlenka je zázrak kupeckých počtů a jejich vrchol. Já jsem se ji neučil, protože jsem byl postižen reformou výuky na základní škole (zřejmě v rámci transformace ZDŠ na ZŠ), kdy byly příliš prosté počty nahrazeny vznešenou mathematikou. Jiným fenoménem té doby byly množiny.

Výsledkem je, že mi kupecké počty dělají neskutečné problémy a to, co normální člověk počítá trojčlenkou (přímá/nepřímá úměrnost), složitě vyčísluji přes jednotku. Proto bych uvítal, kdyby mi někdo poradil jednoduchou mnemotechnickou pomůcku, díky níž bych si zapamatoval, co se má čím násobit a dělit.

11 komentářů:

  1. Cha cha cha
    Tady nekdo zertuje:-)
    Napred uvede odkaz kde je FSECHNO polopate vysvetleno a pak se pta kdo by vysvetlil ? :-)
    Kdo by to do Vas rek kujone ze jste takovy zentour :-)
    Ze Vy jste si spravne spocital ktere akcie porostou a nasledne vyhodne zpenezil :-)
    God bless You :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Dovolim si napsat, co po mnoha formulach a rovnicich ruznych systemu pro mne pracuje nejlepe.
    Mam trojclenku (Rule of Three, opposite be) v hlave jako "Obratnika" :-)

    V techto poctech je nejdulezitejsi presny zapis tri udaju (a"x') do dvou radku.

    Napisi udaje, ve spodni radce s "x", (coz je kolik) a prevedu otazku do zlomku.. Zde prijde na radu Obratnik.

    V primem umeru:
    OBRATIM ---zacnu s cislem v dolni rade, (kdyz udaj prepisuji do zlomku)--, ty pak vynasobim crosswise a posleze vydelim "x".
    Priklad primeho umeru:

    6 deti sni 3 melouny
    12 deti sni x melounu.

    Prevod na zlomky Obratnikem :
    12/6=x/3
    Nasobim crosswise a dostanu
    6x=36
    x=36:6, coz je 6.
    12 deti zmlsne 6 melounu...


    V NEprimem umeru:
    Obratnik NEpracuje naplno .. V prvni polovine dane rovnice se informace prekladaji do zlomku jak prijdou. (Prvni pulka radku zustane ve zlomku jako vrchni cislo). V druhe polovine rovnice je to stejne, jako v primem umeru. Zbytek postupu je take stejny: nasobim zlomky crosswise a pak vydelim "x"...

    Ciliz udaje se prekladaji -obraci-vzdy do opozicnich zlomku, mimo jedne vyjimky: prvni cast prvniho radku u rovnice neprimeho umeru...

    Priklad neprimeho umeru:

    Pablo potrebuje k vypleneni zahonu tri hodiny.
    Kolik casu zabere pleneni zahonu trem Mexikanum?

    jeden clovek--3 hodiny
    tri lide---"x".
    zlomky:
    1/3= x/3
    vynasobeno crosswise:
    3x=3
    x=1
    Tri lidi uklidi zahon za hodinu...

    OdpovědětVymazat
  3. Mohu vás uklidnit, že trojčlenku jsem dávno zapomněl a všechno rovněž počítám "přes jednotku", aniž by mi to v životě činilo jakékoli praktické obtíže. Prakticky to vypadá tak, že na svém mobilu (nebo počítači, jsem-li u něj zavolám "bc -l" nebo "python" a vzorec tak dlouho upravuji, až se výsledek zdá být plausibilní. Ten pak vydávám za správný výsledek.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem na tom velmi podobně, trojčlenku nepoužívám. Jdu přes jednotku ale ještě jinak než Gogo http://discussionspeed.blogspot.com/2011/07/pro-peterse-tentokrat-ani-ne-pouceni.html?showComment=1312291917630 . Přes jednotku jdu totiž pouze abstraktně (symboly) aniž bych se zabýval konkrétními čísly, ta dosadím až na konec. Postup má výhodu rychlosti a úplného pochopení problému (u složených úměr to není úplně triviální) a chybu je možné udělat prakticky jen při numerickém výpočtu.

    OdpovědětVymazat
  5. Danielo, díky. Dneska jsem to zrovna potřeboval: Kolik je 100 %, když 75 % jsou 3 milliony, ale nakonec jsem na to šel opět přes jednotku. To je universální. Váš návod mi přijde poněkud složitý na zapamatování.

    OdpovědětVymazat
  6. Elementary, dear Watson,

    já myslel, že trojčlenku ovládá i proverbiální Pepíček ze zvláštní školy.
    "Kolik je 100 %, když 75 % jsou 3 milliony"?

    0.75/3=1.0/x
    x=3/0.75=4

    Nic netřeba počítat přes nějakou jednotku. Já jednoduchou trojčlenku spíš mám v hlavě naučenou, bez nějaké mnemotechniky, jako poměry a řešení triviálních rovnic.

    OdpovědětVymazat
  7. No, já myslel, že to bude nějak výrazně jednodušší než přes vypočítání 1 % a pak vynásobení stem.

    OdpovědětVymazat
  8. Souhlasim, procenta se pocitaji rychleji pres jednotku.
    Ale i tak moje metoda funguje:
    75=3
    100=X
    Rovnici obratim do zlomku:
    100/75=x/3
    75x=300
    x=300:75=4

    OdpovědětVymazat
  9. Kolik je 100 %, když 75 % jsou 3 milliony

    3/75*100. Když vám dělá problém tohle, tak to je pak těžké a trojčlenka by vám mohla pomoci.

    OdpovědětVymazat
  10. 3/75 je vypočítání jednotky. Tak to právě počítám. Daniela měla jakousi snahu mi vysvětlit jiný postup, ale nějak to nevyšlo. Podle mne by bylo nejjednodušší počítat 3 * 100 a teprve pak dělit, ale co se má násobit čím, si nedokážu zapamatovat, takže to musím pokaždé odvozovat.

    OdpovědětVymazat
  11. Hm… Vzorec tohoto druhu chápu prakticky atomárně, určitě nepřemýšlím nad nějakou jednotkou. Úvahy, které je nutné rozložit na jednodušší, začínají někde úplně jinde.

    Možná byste měl začít programovat, algorithmisace velmi tříbí úsudek a logické myšlení – i když na druhé straně vede ke ztrátě víry v rozumnost uspořádání společnosti; zatímco lékař nebo advokát se na druhého dívá primárně jako na potenciálního pacienta nebo klienta, pro programátora je člověk (aka BFU) především potenciálním zdrojem chyb ve vstupu.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>