21. listopadu 2010

Slušnost v politice

Jedním z důvodů, proč nemám rád diskusse na Internetu, je to, že pokud člověk vše nevysvětlí jako v mateřské škole, tak mu to vždy někdo omlátí o hlavu. Důvod? Neochota opravdu diskutovat a místo toho snaha získat lacino nad soupeřem převahu a body.

Takže když jsem napsal: „Hledat slušnost v politice je jako hledat slušnost v obchodu a hodnotit něčí podnikání podle toho, jak je morální,“ tak se mi na hlavu sneslo neuvěřitelné množství kritiky, že popírám slušnost v politice. Při tom něco takového jsem vůbec netvrdil. Kdyby mí opponenti uměli číst (Václav Žák: „ukázalo se, že čeští vysokoškoláci neumějí – číst. Tím se samozřejmě nemyslí, že by neznali písmenka. Ale uniká jim smysl textu.“), tak by věděli, že jsem hovořil o podstatě (lat. substantia, řec. ὑπόστᾰσις) politiky, resp. podnikání. A tím není slušnost, to je pouhý akcident neboli bonus. Slušný politik nebo podnikatel je plus, ale politika nebo podnikání nemůže být hodnoceno podle slušnosti, nýbrž podle svého účelu. Pokud politiku nebo podnikání hodnotím podle slušnosti, sklouzávám do morálního kitsche a vyprazdňuji ji na morální přehlídku krásy. Jinými slovy, zkorumpovaný odborník je prospěšnější než nezkorumpovaný fanatik. Korrupce se dá do značné míry ohlídat (např. teamovostí), fanatism nikoliv.

A Starému pánovi vzkazuji, že realism v politice i v životě ≠ sociální darwinism, což je redukce sociologie na biologii. A já jsem holista. Nikdy jsem neřekl, že slušnost do politiky nepatří, jak tam z neznámého důvodu čte on, nýbrž že slušnost není κριτήριον politiky. O sociologii politiky jsem nemluvil, nýbrž o politologii, tedy o abstraktnější vědě.

2 komentáře:

  1. Bez ohledu na věcnou správnost a přísnost bych řekl, že ten "morální kýč" je to jediné, co stojí mezi námi a vlastní autodestrukcí.

    OdpovědětVymazat
  2. Vazeny Tribune,
    dovolim si na Vasi hlubokou myslenku odpovedet z jineho uhlu.
    Vy v tom zijete, tak vite cemu ti kteri o tom rozhoduji davaji prednost, ktere z Vami uvedenych 2 variant. Na rozdil od moralniho kyce, i tak spatne znejici autodestrukce, zato s krasne onulovanym a stale rostoucim bankovnim kontem vystlana, to je neco jineho nez kdyz je jen Vami osklive napsana.
    To Vas neprovokuji k jakekoli odpovedi. Ja si 3x rozmyslim nez sem k panu GP vstoupim, je to tu neda se rici jen nobl, ale nutno rici opravdu nobl seriozni informacni blog a reci bez urovne a obsahu, alias blbe kecy, umi pana GP vytocit do nepricetna:-)
    A ze jsem mel velke nutkani na Vami nadhozene odpovedet viteztvim moralky nad mamonem treba u takovych velikanu penez jako svetu predvadi panove Gates, Buffet a dalsi. Mel 80 milliard ma jen 40, o polovinu zchudl a nenarika si, konecne je stasten.
    To jen Tribune ze jsou na svete i jedinci u kterych autodestrukce nehrozi.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>