25. října 2008

Jak vzniká troll

Není žádným tajemstvím, že mezi Tomášem Pecinou a mnou byl spor o redakční politiku. Tomáš Pecina chtěl mazat trolly, ať napíší cokoliv a nikdy na ně nereagovat, já chtěl mazat jen trolling a i na ten reagovat, pokud kromě urážek obsahoval něco užitečného.

Spor byl i o konkrétních lidech. Tomáš Pecina považuje MMM za trolly, já nikoliv. Přispěvatele, který naposledy používal nick Jeden wikipedista, za trolla nepovažoval, já ano. Ačkoliv jsem v zájmu zachování jednoty redakce byl ochoten Tomáši Pecinovi ustoupit, on cítil, že mi nemůže vnucovat svou vůli, z LW odešel a založil si vlastní blog Slepecká hůl.

Je nepochybné, že Tomáš Pecina je mnohem intelligentnější než já, a proto jeho racionální analysy jsou lepší. Na druhou stranu si troufám tvrdit, že jsem schopen větší empathie. MMM znám dlouho a mnohem lépe než Vodníka s p. Juchelkou dohromady. Proto mne dosti zklamalo, když Michaela napsala příspěvek, který jsem jako trolling nepustil přes moderaci. (Protože jsem si ho chtěl na rozdíl od Šťouralových sraček uchovat, tak jsem ho technicky nejdříve pustil a pak smazal.)

Zde je, oproštěn od urážek: "Ano, ten kdo dosud trollem nebyl, se nevhodným zacházením trollem stane. To je to stigma vyloučenců, Ty chytrej. To Ti dělá divy! Socializace se holt nezdařila, je to čím dál horší. Zrcadlo nastavovat netřeba, ukousnu Ti ruku. Dyť jsem na to tu Tvého T. P. i Tebe upozorňovala, že to tak dopadne. A bude hůř."

Předně bych chtěl říci, že neexistuje žádné právo psát na LW. Pokud se mi bude líbit, co sem kdo píše, tak to zde bude, pokud ne, tak to zde nebude. Většina příspěvků, které sem chtěl napsat Petr Maule, byla smazána či nepropuštěna moderací. Přiznávám sebekriticky, že když jsem mu po vyhodnocení faktu, že z řádově desítek textů, které na LW napsal, pouze jeden jediný za něco stojí, je něčím přínosný, a přikázal mu, ať sem nepíše, čehož neuposlechl, tak jsem vůči němu použil stejné methody, které on používá zcela standardně. Byla to chyba; jeho příspěvky stačilo bez zbytečných kommentářů mazat. I ten nejvíce vytrvalý troll pozná marnost svého počínání; i Šťoural okamžitě na LW přestane psát, jakmile je zavedena moderace.

Nechápu, jaké zoufalství by MMM muselo vést, aby se z nich stali trollové. Na rozdíl od skutečných trollů, kteří jsou v osobním životě neúspěšní, vedou MMM úspěšný společný život. Nepotřebují tak parasitovat na jiných. Ale aby neměli vůbec žádný důvod ke stížnostem, tak vyhlašuji jako dárek ke kulatinám všeobecnou amnestii. Na LW nyní může psát každý, pokud bude psát slušně. Kritika LW je vítána, pokud je ad rem, nikoliv ad hominem. Kdo tato pravidla bude porušovat urážkami, vulgárním komolením jmen, zveřejňováním skutečných identit, bude mazán, a pokud s tím nepřestane, tak bude mazán plošně. Pro začátek zruším i moderaci, třeba se polepší i Šťoural.

8 komentářů:

  1. Moje these je, že kdo si jednou ulevil tím, že pro svou osobní frustraci či z jiného subjektivního důvodu na Internetu ublížil druhému, má takový problém, pro který je důvodná jeho ostrakisace, třebaže bude slibovat své "polepšení", jak to slibuje Michaela (a druhý den klidně napíše další sprostý příspěvek na Sprchu).

    Já takového člověka neomezuji v možnosti vyjadřovat kdekoli své názory (na které stejně kašlu), ale vylučuji ho ze sféry své osobní diskuse, a z diskuse tam, kde o jejích účastnících rozhoduji. Nevadí mi osobně, vadí mi jeho chování, které nejsem ochoten tolerovat.

    Je to stejné na Internetu jako v reálném světě, tam by vás ani nenapadlo zvát si domů hochy, kteří vám předtím ukradli peněženku nebo se vám vloupali do auta. Na Internetu to ovšem opakovaně děláte, a pak si – docela trapně – stěžujete, že když se vygooglujete, první, co vyjede, jsou nadávky těchto maulovitých individuí. Komu není rady…

    OdpovědětVymazat
  2. Věřím na křesťanskou zásadu odpuštění. Váš postoj je sice racionální, ale nefunguje. Na jisté žumpě Vás neskutečným způsobem urážejí; v Google to není moc vysoko jen proto, že ta stoka má nízký Page rank.

    OdpovědětVymazat
  3. Kromě toho tvrzení, že můj přístup nefunguje, není ničím podloženo. Dokud se zde trollové likvidovali plošně, ona žumpa téměř zela prázdnotou a nepovšiml jsem si, že by diskuse zde byla o cokoli chudší. V čem tedy můj přístup nefunguje?

    OdpovědětVymazat
  4. Jen bych ještě připomenul, že kdysi o Čulíkovi a o mně založil Luboš Motl vlastní hate site, a ničeho tím nedosáhl, protože kdokoli si ji přečte, udělá si názor, co je zač on a nikoli ti, o kterých píše.

    OdpovědětVymazat
  5. No, pokud to bude Google indexovat, tak je to nepříjemné.

    Trollové mají zřejmě jakési zvláštní periody. Ano, delší dobu tam bylo prázdno, ale trollové se začali aktivisovat již před návratem MMM na LW. Zřejmě to souvisí s fasí Měsíce nebo sluneční aktivitou.

    ničeho tím nedosáhl, protože kdokoli si ji přečte, udělá si názor, co je zač on a nikoli ti, o kterých píše.
    Pokud si to přečte celé. Pokud ale narazí jen na jednu celkem neutrální stránku, tak už to nemusí platit.

    OdpovědětVymazat
  6. Na pana Motla s úsměvem vzpomínám z velmi dávných dob internetového pravěku. Trochu jsem sledoval jakousi mailovou resp. usernetovou konferenci mensy. Jeho fyzikální eruci neposoudím, je o dvě kasty nade mnou, ale jako člověk je to katastrofa. Už si ani nevzpomenu na konkrétní podrobnosti, zůstal jen velmi silný (negativní) dojem. Ale třeba zmoudřel, zmizel mi z obzoru.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>