11. března 2008

Ivan Odilo Štampach

Pana Štampacha jsem osobně nikdy nepotkal, ačkoli několik knih o pravoslaví v jeho knihovně se k němu v 80. letech dostalo přese mne a přes mou pražskou rodinu. Je celá řada věcí, na kterých se s ním neshodnu: kromě samotného faktu, že já jsem pravoslavný křesťan, nesdílím s ním mj. jeho přetrvávající respekt k Havlovi nebo jeho odpor k trestu smrti (o jeho členství v zednářské lóži nic nevím, nepotvrdil to, ani nepopřel). Přesto ze všech českých veřejně činných a známých osobností mám k němu patrně nejblíž a jeho články a pohledy mě oslovují nejvíc. V souvislosti s "nebezpečím islámu" napsal stať v níž figurují všechny "moje autority": Guénon, Schuon, Coomaraswamy, Hossein Nasr... Astra, který se stále dožaduje informací o české politice, nejspíše zaujme jeho postvolební úvaha. Pěkně reagoval i na bláboly rabiátské české pseudopravice, zveřejněné na Britských listech.

Zkrátka, zařadil jsem si jeho stránky do "Záložek", či jak se to v Česku jmenuje a doporučuji je k nahlédnutí každému.

10 komentářů:

  1. Takže výrok "Na konci roku 1991 jsem byl zasvěcen jako učeň a postupně jsem se stal tovaryšem i mistrem a v této lóži jsem dodnes,“ který mu připsal Jandourek v MfD 26. 11. 2004, nepočítáte?

    OdpovědětVymazat
  2. Členství ve Velké lóži ČR opravdu potvrdil.

    OdpovědětVymazat
  3. Proc je dulezite clenstvi v zednarske lozi? To jste vsichni chytri jako Karel Gott?
    Doufam, ze se takovi jako vy nepremnozi, abychom nemuseli palit spisy Purkyneho a prejmenovavat jeho bunky a vlakna.
    Mne se vycita, ze mi na Landovi vadi neonacismus, vam pripada normalni rozebirat neci clenstvi ve spolku mene nebezpecnem nez sekta jednoho Holandana.

    OdpovědětVymazat
  4. Dyka, Rašína či třeba Forda mám taky rád, ale pravdou je, že zednářství není tím důvodem, proč mají mé sympatie.

    OdpovědětVymazat
  5. Ad Jan Vaněk: ten výrok neznám. Na svém webu se k tomu I.O.Š. nevyjadřuje. Ale pokud i dezidor to potvrzuje...

    Ad medvidek kadilek: římskokatholickým i pravoslavným křesťanům je zakázáno vstupovat do lóží. Pokud tak I.O.Š. učinil ještě coby římský katholík, mohlo to být hlavním důvodem jeho exkommunikace. Jakou "sektu jednoho Holanďana" máš na mysli? Gomaristy?

    OdpovědětVymazat
  6. Mně osobně je zcela ukradené, čím se Štampach po večerech zabývá, ale na práci s informacemi mi záleží.

    Ano, v oficiálním životopise na svém webu o tom neuvádí ani slůvko; ale on je vůbec takový zastaralý nebo neudržovaný. Počátkem roku 2001, kdy byl nový, tam provozoval jakousi veřejnou diskusi, která se od té doby napůl rozbila a už ani není dostupná z hlavní stránky, ale Google ji najde: Na www.stampach.cz/ukaz_dotaz.php?id=12 (číst odspoda) se ho právě někdo na to zednářství dotazoval a on všemožně uhýbal, ale tvrzení, že ŘK budou po vstupu k zednářům exkomunikováni, implicitně popíral.

    Po několika letech se ale zřejmě rozhodl, že k tomu není důvod - v jeho hesle před poslední editační válkou a ještě dřívější politickou cenzurou (Wikipedie: gotta love it ...or else) bylo vedle rozhovoru v MfD několik dalších odkazů na tisk z roku 2006; a také tvrzení "Často je jeho exkomunikace omylem spojována s veřejně proklamovaným členstvím v zednářské lóži - kněz by sice podle předpisů římskokatolické církve neměl být členem zednářské lóže, nový Kodex kanonického práva vydaný v roce 1983 však již za toto neukládá exkomunikaci, jako tomu bylo dříve."

    Možná se potom rozhodl zase vycouvat a vrátit se k mlčení...


    anonymní: Myslíte Geralda, Roberta, Henryho nebo Jamese T.?

    OdpovědětVymazat
  7. Je jistě možné osobní setkání, za knihy děkuji, k Havlovi respekt nemám, a to už dávno, pravoslavná církev je, ač to zní divně, jediná, jímž jsem v běhu svého dlouhého a pomalu končícího života vybral. Vše ostatní bylo vynuceno vnějšími okolnostmi a muselo by se to důkladně vyjasnit v osobním rozhovoru. Děkuji za porozumění a sympatii k mým myšlenkám.

    OdpovědětVymazat
  8. Technika uložení příspěvku je mi nejasná. Poslední příspěvek není anonymní, ale je ode mne.

    Ivan Štampach
    Ivan@Stampach.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Vážený pane, vzhledem k tomu, že Váš text zní autenticky, udělám výjimku a ponechám jej.

    Jak psát příspěvky je vysvětleno nad okénkem pro vložení textu: "použitím volby Zvolte si identitu / Název/Adresa URL, kde do kolonky "Název" vypíšete své jméno / přezdívku."

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>