16. prosince 2007

Nová vlna se starým obsahem

Byl to článek, který napsal dosud neidentifikovaný kulturträger a který v březnu 1983 popravil progressivní skupiny Pražský výběr, Jasná páka a Letadlo. V české kultuře přituhlo.

Dodatek: O technice natáčení Kuřete v hodinkách. Slova Mertovy písně Pravda o Marii.

Updated.

12 komentářů:

  1. Možná byste měl vědět, že onen autor článku nebyl jeden člověk, ale tým asi čtyř lidí, kteří to dostali za úkol. Onen člověk, který je pod tím podepsán (Krýzl), nikdy neexistoval.

    Je dodneška otázkou, proč mohl PV se svými provokacemi fungovat poměrně dlouho, zatímco jiné kapely byly stopnuty hned na začátku. Třeba Flamengo a tak podobně.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za informaci. To jsem nevěděl. Kdo tedy byli ti 4 lidé a kdo jim to zadal?

    Flamengo se přeci rozpadlo v roce 1972. S novou vlnou nemá nic společného.

    OdpovědětVymazat
  3. 4 běžní redaktoři toho časopisu či novin. Redaktoři to dostali jako úkol shora - nemyslím, že je tedy podstatné, kdo byli oni, jejich jména nikde, co já vím, nezazněla, ale zajímavější by spíše bylo, kdo jim to rozkázal.
    Flamengo samozřejmě není nová vlna, ale neropadlo se, nýbrž bylo rozpadnuto! Způsob jejich likvidace byl úspěšnější. Kapela se již nikdy neobnovila. Část kapely emigrovala a zbytek se pustil do jinačích kapel.

    OdpovědětVymazat
  4. V Tribuně někdo rozuměl nové vlně? Tomu nevěřím.

    A kdo jim to tedy rozkázal?

    OK, nejsem odborník na Kuře v hodinkách.

    OdpovědětVymazat
  5. No z toho, co jsem vyčetl, jsem se dozvěděl, že to byla režimní objednávka na článek, který by se stal signálem pro restrikce vůči kapelám tehdejší nové vlny.
    Byly dané body, které to má obsahovat, aby se o ně dalo opřít. Tehdy prý žádný redaktor to nechtěl napsat,natož podepsat, tak to bylo přiděleno čtyřem, kteří to podepsali pod smyšleným jménem Jan Krýzl.
    O kvalitách těch redaktorů nehodlám spekulovat - jestli nové vlně rozuměli či ne není podstatné . podstatné je, že to bylo vytvořeno režimem na likvidaci nové vlny.

    Já jsem tedy spíše přes to Flamengo. Nicméně jsem Vám řekl věci, které v tom článku, na který se odkazujete, jsou. Tak si ho také přečtěte, když jste na něj poukázal. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. No, že to byla objednávka, je celkem jasné. Zajímalo by mne, kdo byl objednatelem. Miroslav Müller?

    Že by v Tribuně měli takové zábrany? To se mi nezdá.

    Ten článek jsem samozřejmě četl, jinak bych na něj neodkázal. Ale je hlavně o technice.

    OdpovědětVymazat
  7. Nalezl jsem ještě jeden zajímavý
    článek
    pokud Vás tato tématika zajímá.

    OdpovědětVymazat
  8. Jediné konkrétní jméno, které jsem kdy slyšel je jakýsi estébák František Trojan, který brojil proti bigbítovým kapelám permanentně.
    Těžko dohledat konkrétního člověka, když bigbítová a jazzová scéna měla těch nepřátel tolik. Byl to společný zájem režimu utlumit tyto kapely. Tyto kapely by jim nikdy na ruku nešly narozdíl od takového Michala Davida, viz. Plzeňská aféra.

    OdpovědětVymazat
  9. Nechci podceňovat hrdinnost rockerů, ale kdyby kommunisti chtěli, tak by nějaké kollaboranty našli. Myslím, že se jim ta hudba prostě eklovala.

    Díky za link. Nicméně František Trojan byl malé zvíře. Ten nerozhodoval, pouze realisoval pokyny.

    OdpovědětVymazat
  10. Samozřejmě, že by našli, oni totiž i našli - OK Band.
    Na jazzové scéně se jim to však nepovedlo, a proto ji pro jistotu zlikvidovali celou.
    Další jména Vám nepovím, to jméno, co jste řekl, mi nic neříká, tak nevím.
    Ono je to také těžké, protože zrovna tato část archívu STB mohla být v oné kritické části, která byla v roce 1989 spálena estébáky. V této várce byly osobní složky například Havla a jiných politiků současnosti. Ani bych se nedivil, kdyby tam zahořel i tento rozkaz k likvidaci hudební scény, lidé by se rádi mstili, kdyby věděli komu. Tomu Stb stihla ještě zabránit.

    OdpovědětVymazat
  11. Miroslav Müller byl přeci kulturní tajemník ÚV KSČ, pán české kultury.

    Kdo ví, jak to bylo.

    OdpovědětVymazat
  12. Aha už jsem si vzpomněl, Miroslav Müller.
    No jo, ale kdo ví, jestli on. Těch lidí, co tu scénu chtělo zlikvidovat bylo tolik. Těžko dnes hledat. Máme problémy dnešní, toto je již minulost, ke které se už bude přistupovat s menšími prioritami.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>